2.2. "Bezpečné" hraní?

Něco jako bezpečné hraní neexistuje. To je poctivé na úvod napsat. Je to podobné jako s "bezpečným" užíváním drog. I když dodržíte veškerá opatření, která snižují rizika těchto činností, nikdy nelze zcela vyloučit jejich jednorázové, nebo dlouhodobé negativní dopady. U hraní hazardních her se jedná např. o ztrátu financí, dluhy, problémy ve vztazích, v práci, zvýšené riziko páchání trestné činnosti, psychické problémy nebo samotnou závislost na procesu hraní.

Jestliže tedy hrajete a zatím rozhodně nechcete přestat, zkuste si projít následujících osm "pravidel bezpečnějšího hraní".  Pokud zjistíte, že opakovaně porušujete jedno, nebo více z těchto pravidel, pravděpodobně svého koníčka nemáte již zcela pod kontrolou. V takovém případě máte dvě možnosti:

a) předstírat, že to tak není a hrát dál (spolehlivá cesta k prohloubení a zesílení všech negativních dopadů hraní).

b) zkusit hraní sám omezit, či s ním zcela přestat - např. za pomoci rad na tomto webu, s podporou někoho blízkého, či kontaktováním odborné pomoci.

Jak tedy zní oněch osm bezpečnostních pravidel, nad kterými je dobré se upřímně zamyslet?

  • Nemějte ambice, že hraním vyděláte peníze

Všechny formy hazardních her fungují tak, že naprostá většina hráčů „dotuje“ provozovatele hazardu a minimální počet výherců. Tento systém může fungovat díky tomu, že většina hráčů žije v bludu, že oni jsou ti výjimeční, kteří musí vyhrát a vědí jak na to.

  • Vždy hrajte jen s penězi, které si můžete dovolit prohrát

Vkládejte do hry pouze peníze, které máte vymezené na zábavu (společně se sportem, kulturou, rozptýlením…).  Nikdy nevkládejte peníze určené na nezbytné náklady, jako je např. nájemné, účty, alimenty apod.

  • Nesnažte se vyhrát zpět, co jste hrou ztratil

Když jste prohrál, tak jste zkrátka prohrál. Snaha vyhrát tyto peníze zpět vede zpravidla k ještě větším ztrátám.

  • Stanovte si pevný finanční limit pro hru

Je to jako mít seznam na nákup – potřebuji jen toto a nic jiného nekoupím. Předem jsem si řekl, že prohraji maximálně (např.) 500Kč – poté již nedám do hry žádné peníze.

  • Stanovte si pevný časový limit pro hru

Pro každou naši činnost je zdravé vymezit si určený čas. Udělejte to tak i s hraním – např. „dnes budu hrát od devíti do deseti hodin a ne déle, protože ráno vstávám do práce…“.

  • Nehrajte, když jste smutný, nebo jakkoli rozrušený

Při jakékoli emoční nestabilitě se výrazně zvyšuje riziko, že člověk své konání přestane mít pod kontrolou. Navíc prohra může různé negativní stavy ještě prohloubit.

  • Vyvažujte hraní i jinými aktivitami

Je-li hraní jen jedna z mnoha aktivit a rozptýlení, které člověk provozuje, pak je více pravděpodobné, že to také tak zůstane.

  • Hraní a alkohol (nebo jiné drogy) nejsou dobrá kombinace

Všechna výše uvedená pravidla se budou mnohem hůře dodržovat pod vlivem jakékoli drogy, včetně alkoholu. "Budu dnes večer raději pít, nebo raději hrát..?"

Použitá literatura

Nešpor, K.: Jak překonat hazard, 2011.

Nešpor, K.: Návykové chování a závislost, 2007.

Nešpor, K.: Už jsem prohrál dost, 2003  http://www.kapitula.sk/files/usr019/patol.hracstvo__ako_prestat_fajcit.pdf.