3.3. První pomoc

Pokud chcete zkusit sami přestat hrát automaty, sázet nebo provozovat jiné hazardní hry, zkusíme Vám popsat možnosti, které se doporučují a většině lidí se osvědčují. Jedná se o tzv. První pomoc.

Doporučujeme dodržovat všech 5 bodů. Všechny tyto body Vám mohou pomoci přestat hrát a více si rozumět.

 

1) Řekněte někomu o svém rozhodnutí

Pokud někomu o svém rozhodnutí řeknete, bude jednodušší nehrát, i když byste to dělali jenom kvůli němu. Předpokládá se, že se budete stydět přiznat tomuto člověku, že jste znovu hráli natolik, že raději hrát nepůjdete. Samozřejmě čím je pro Vás tento blízký důležitější, tím je tato motivace vyšší.

Rizikem tohoto kroku je, že pokud to nemyslíte vážně a případně budete této osobě lhát o tom, že nehrajete a při tom byste hráli, velmi ohrožujete vztah s touto osobou. Pravděpodobně Vám přestane věřit a naruší se Váš vzájemný vztah.

 

2) Zamezte si přístup k penězům

Jaká částka je pro Vás zajímavá na hraní/sázení? Šli byste hrát se stovkou, tisícem? Zkuste si to zařídit tak, abyste u sebe neměli více než částku, na které by Vám už nezáleželo, kdybyste ji prohráli. Nastavte si co nejvíce překážek k tomu, abyste mohli více peněz získat (denní limit na kartě, karta doma v trezoru, karta u někoho blízkého, nenoste u sebe občanku, abyste si nemohli sjednat půjčku apod.) Také můžete svěřit svoje finance někomu blízkému, aby Vám je spravoval a dával Vám podle nastavených pravidel kapesné.
Hlavně na začátku, kdy se rozhodnete nehrát, může být toto opatření velmi efektivní způsob, který Vám pomůže přestat. Na druhou stranu je třeba se připravit na to, že budete nuceni si říkat o svoje vlastní peníze a tím ztratíte kus své svobody a samostatnosti.

 

3) Vyhýbejte se rizikovým situacím

V jakých situacích jste hráli? Hráli jste v konkrétním podniku, situaci? Jak to většinou probíhalo? Odpovědí na tyto otázky byste si měli určit, jaké situace jsou pro Vás takové, kdy jste byli zvyklí hrát, sázet. Pokud se Vám je podaří dobře určit a konkretizovat, pak bude pro Vás jednodušší nastavit si podmínky tak, abyste byli schopní se těmto situacím vyhnout. Není to tak, že byste si sedli a tyto situace z patra sepsali, pravděpodobně bude nějaký čas trvat, než je dokážete přesně specifikovat a podchytit opravdu všechny.

Prevence před těmito situacemi může vypadat tak, že si vědomě nastavíte, co nejvíce překážek tak, abyste se do nich nedostali. Např. "hrál jsem obvykle, když jsem chodil sám z piva s kamarády, tak si zařídím, abych vždycky chodil s kamarádem"; chodili jste jenom, když jste na nádraží čekali na vlak? Cíleně si najděte činnost, kterou budete dělat místo toho.

 

4) Monitorujte situace, kdy máte chuť hrát, sázet

Sledujte se a uvědomte si, kdy máte tendence jít hrát/vsadit. Kdy se to děje, v jakých situacích? Jak se u toho cítíte? Jste unavení, naštvaní nebo naopak šťastní? Co Vám v konkrétních situacích pomohlo, abyste nešli hrát/vsadit?  Nebo naopak, co přesně se stalo a jak jste si to zařídili, že jste v herně skončili?

Můžete si třeba psát deník nebo jen poznámky, které Vám pomohou se v celé situaci zorientovat. Všechno toto Vám může pomoci v tom zjistit, jak nejlépe s hraním/sázením přestat.

 

5) Pokud si znovu zahrajete, vsadíte, nevzdávejte to!

Rozhodli jste se ve svém životě udělat změnu, která nebude zcela jednoduchá. Pravděpodobně Vám hraní/sázení něco do života přináší, jinak byste to nedělali. Proto se může stát, že v situacích, kdy Vám nebude dobře, budete ve stresu nebo se ve Vašem životě něco nebude dařit, může být hraní první věc, po které šáhnete, aby Vám znovu pomohla. Nebo se Vám bude prostě jenom stýskat. V takovéto chvíli je důležité, abyste si dokázali říct, že se stalo, ale já znovu pokračuji v nehraní/nesázení. Toto je možná na celém procesu jedna z nejtěžších částí a chce velkou odvahu a odhodlání. 

 

 

 Použitá literatura:

Nešpor, K.: Jak překonat hazard, 2011.

Nešpor, K.: Návykové chování a závislost, 2007.

Nešpor, K.: Už jsem prohrál dost, 2003  http://www.kapitula.sk/files/usr019/patol.hracstvo__ako_prestat_fajcit.pdf.